Słowo takie jak srom powinno być normalne, twierdzą autorzy książki o ludzkiej intymności. Kierują ją przede wszystkim do rodziców

EdukacjaEdukacja seksualnaRodzicielstwoZgoda
Kamila Boháčková
| 8.2.2024
Słowo takie jak srom powinno być normalne, twierdzą autorzy książki o ludzkiej intymności. Kierują ją przede wszystkim do rodziców
Autorky knihy Děti to chtěj vědět taky Dagmar Krišová (vlevo) a Marcela Poláčková. Nikola Ramešová

Jest już za późno, aby rozmawiać z dziećmi o intymności i fizyczności aż do okresu dojrzewania, uważają Dagmar Krišová i Marcela Poláčková, metodolożki i autorki książki "Dzieci też chcą wiedzieć". Ich książka, opublikowana kilka dni temu przez organizację Konsent, doradza rodzicom, jak otworzyć się na te tematy bez wstydu i z szacunkiem. "W tej chwili jest raczej tak, że rodzina ma nadzieję, że dzieci dowiedzą się o tym w szkole, a nauczyciele mają nadzieję, że dzieci dowiedzą się o tym w domu" - mówią Heroine.cz. Nie chodzi tylko o nakładanie zabezpieczeń na ogórki, ale także o relacje oparte na szacunku. Rozdziały obejmują szerokie spektrum tematów, od relacji z własnym ciałem, przez pierwsze miłości i rozstania, po cyberprzemoc.

Twoja książka pomaga rodzicom w konceptualizacji edukacji seksualnej ich dzieci. Początkowo myślałem, że będę potrzebował książek o edukacji seksualnej, gdy moje dzieci wejdą w okres dojrzewania. Ale lektura twojej książki uświadomiła mi, że musimy zacząć znacznie wcześniej, ponieważ nie chodzi tylko o seks, ale także o relacje, o stosunek do własnego ciała i szacunek dla innych. Rzeczy, które są częścią edukacji od samego początku. Kiedy więc zalecasz rodzicom otwarcie książki po raz pierwszy?

Książka Children Want to Know Too została ochrzczona 30 listopada 2022 r. w praskim Swim Clubie, gdzie świętowano również nowy numer magazynu Heroine z Johanną Nejedlovą na okładce. Ojcem chrzestnym był redaktor naczelny Respekt Erik Tabery, a matką chrzestną wpływowa autorka książek Lucie Zelinková, a wieczór poprowadził Petr Bittner. Zdjęcie: Jakub Hrab

Bycie rodzicem jest wyzwaniem, a próba bycia idealnym rodzicem, czytanie takich książek może prowadzić do frustracji, że mogliśmy czegoś nie docenić lub zaniedbać w wychowaniu naszych dzieci. Jakich rad udzielasz w takich momentach?

Marcela: Już na samym początku książki podkreślamy, że nie jest to podręcznik do naśladowania dla rodziców, a raczej źródło inspiracji do tego, jak myśleć i rozmawiać z dziećmi o sprawach związanych z seksem. Rodzice mają dziś wiele wymagań, wiele się od nich wymaga i nie zawsze da się na nie idealnie zareagować. Jednak ulgą może być świadomość, że dzieci zazwyczaj wielokrotnie pytają o rzeczy, które je interesują, więc jeśli jako rodzic nie odpowiem dokładnie tak, jak bym chciał, zawsze mogę wrócić i zmienić swoją odpowiedź.

Marcela: Zgadzam się, dlatego chciałabym bardziej skupić się na tym, co łączy ludzi z różnych pokoleń. W Konsent uruchomiliśmy niedawno kampanię o nazwie Generation K, której celem jest łączenie ludzi nie ze względu na rok urodzenia, ale ze względu na wartości, jakie wyznają, czy podzielają szacunek. Jest to coś, co ludzie dzielą między pokoleniami i gdzie możemy znaleźć wspólną płaszczyznę nawet w kontekście potencjalnych starć opinii. Tematy te zawsze były obecne i na przykład kwestia molestowania seksualnego i przemocy zawsze była problemem, ale to, co się zmienia, to fakt, że w końcu jesteśmy w stanie rozmawiać o tym bardziej otwarcie. Z mojego doświadczenia wynika, że ludzie z różnych pokoleń są z tego zadowoleni. Jako przykład powolnej poprawy sytuacji w tym zakresie w naszym kraju podam popyt na nasze warsztaty dotyczące zapobiegania przemocy seksualnej, które prowadzimy dla szkół w ramach programu Consent. Kiedy zaczynaliśmy to robić pięć lat temu, było dość trudno dotrzeć do szkół, ale dziś nie jesteśmy w stanie zaspokoić popytu ze strony szkół. Myślę, że oznacza to, że szkoły zdają sobie sprawę, że jest to ważny temat i chcą go otworzyć. Dostajemy nawet listy ze szkół, w których uczniowie sami proszą o warsztaty.

Rozmawiamy o warsztatach dotyczących zapobiegania przemocy seksualnej i o tym, jak rodzice powinni poruszać te tematy ze swoimi dziećmi. Ale co ze szkołą? Jak wygląda dziś edukacja seksualna w szkołach?

Marcela: Na początku naszych warsztatów w szkołach pytamy nastolatków, czy mieli jakąkolwiek edukację seksualną. Bardzo często dowiadujemy się, że nie. Najwięcej dowiedzieli się o układzie rozrodczym z biologii. Nasze warsztaty, które oferujemy szkołom, próbują obalić różne mity na temat seksu i nie dotyczą tylko przemocy seksualnej i zgody w związkach, ale te dwa tematy są dla nas kluczowe. To wspaniałe, gdy szkoła zaprasza nas na warsztaty, ale to nie powinien być koniec edukacji seksualnej. Okazuje się na przykład, że nauczycielom brakuje podstawowych informacji na temat edukacji seksualnej. Dlatego w Konsent opracowaliśmy osiem metodologii edukacji seksualnej dla nauczycieli w ramach projektu No Taboos in Front of the Blackboard, które są dostępne do bezpłatnego pobrania na naszej stronie internetowej.

Dagmar: Praktyka edukacji seksualnej w szkołach jest bardzo zróżnicowana, a szkoły mają dużą swobodę w podejściu do tego tematu. Ale dzięki projektowi No Taboos in Front of the Blackboard poznałam dziesiątki nauczycieli, którzy chcą dobrze uczyć edukacji seksualnej. Nauczyciele, którzy są nowicjuszami w tym temacie, a także ci, którzy uczą edukacji seksualnej od dziesięcioleci i chcą być na bieżąco, przychodzą na nasze sesje szkoleniowe w poszukiwaniu inspiracji. Spotkania z nauczycielami, którzy przychodzą na nasze szkolenia, zawsze dodają mi energii i nadziei.

Marcela: Idealnie byłoby, gdyby edukacja seksualna w szkole uzupełniała tę w rodzinie. W tej chwili wygląda to tak, że rodzina ma nadzieję, że dzieci nauczą się tego w szkole, a nauczyciele mają nadzieję, że dzieci nauczą się tego w domu. Staramy się to zmienić. Ponieważ edukacja seksualna nie musi być straszakiem dla rodziców lub nauczycieli i może być przyjemnym sposobem na pogłębienie relacji z dziećmi.

O autorach:

Dagmar Krišová pracuje w Konsent jako metodolog i wykładowca. Współtworzyła pierwsze warsztaty dotyczące zapobiegania przemocy seksualnej, z którymi Konsent od pięciu lat z powodzeniem prowadzi szkoły podstawowe i średnie. Obecnie jej głównym celem jest wspieranie nauczycieli prowadzących zajęcia z edukacji seksualnej. Szkoli i opracowuje szczegółowe metodologie, które kładą nacisk na szacunek i komunikację w związkach. Pracuje również na Wydziale Pedagogiki Społecznej w Brnie, gdzie uczy o płci i seksualności w edukacji. Pisze pracę doktorską na temat edukacji seksualnej włączającej osoby LGBTQ+.

Marcela Poláčková pracuje w Konsent jako metodolog i od pięciu lat prowadzi warsztaty zapobiegania przemocy seksualnej w szkołach podstawowych i średnich. Współtworzyła warsztaty dla rodziców i innych opiekunów na temat tego, jak prowadzić edukację seksualną od najmłodszych lat. Ukończyła studia psychologiczne. Prowadziła badania nad wtórną wiktymizacją kobiet, które zgłosiły gwałt na policję. Brała udział w szkoleniach policyjnych mających na celu promowanie wrażliwości na osoby doświadczające przemocy seksualnej i przemocy ze względu na płeć.

Dyskusja dot. artykułu

Nikt nie dodał jeszcze komentarza do dyskusji

Zostaw komentarz