Jej ulubionym kolorem był niebieski. Elżbieta II dbała o zachowanie powagi swojego stylu, nie stroniła od butów

Elżbieta II.
Galeria
Królowa
Monarchia
Ada Bartlová
| 17.1.2024
Jej ulubionym kolorem był niebieski. Elżbieta II dbała o zachowanie powagi swojego stylu, nie stroniła od butów
Alžběta II. na snímku z roku 2019. Profimedia

Suknia czyni królową. Styl, który Elżbieta II doprowadziła do perfekcji, jest wyjątkowy i rozpoznawalny. Odważne barwy, dopasowane kolorystycznie kapelusze i starannie dobrana biżuteria sprawiały, że była nie do przeoczenia wśród ludzi. Dzisiejsza galeria mody poświęcona jest królowej Elżbiecie II, która zmarła 8 września w wieku 96 lat. Panowała przez 70 lat.

Tak ją wszyscy znamy: jako damę w pastelowym płaszczu i kapeluszu. Pod płaszczem zwykle nosiła dopasowaną kolorystycznie sukienkę. Na stopach nosiła proste czółenka na niskim obcasie, rękawiczki, torebkę i broszkę jako dodatki, a na szyi prawie zawsze perły. Praktycznie wszystkie jej ubrania były szyte na miarę przez niewielki zespół ludzi kierowany przez jej osobistą stylistkę, Angelę Kelly.

Elżbieta II nosiła uderzające kolory już wcześniej. Chociaż ubierała się wyraziście, między innymi po to, by być widoczną wśród ludzi, kolor był po prostu jej stylem. Jej ulubionym kolorem był niebieski i najczęściej ubierała się w jego odcieniach, od bladej niezapominajki po bogaty królewski błękit. Jasnoniebieska sukienka na zdjęciu była noszona w 1960 roku na ślubie jej siostry księżniczki Małgorzaty i została zaprojektowana przez Normana Hartnella.

Sir Norman Hartnell (1901-1979) był ulubionym projektantem całej rodziny królewskiej. Dla Elżbiety stworzył jej słynną suknię ślubną, o której mówi się, że została zainspirowana obrazem Botticellego "Primavera" (Wiosna). Jedwabna suknia, wysadzana tysiącami pereł i białych koralików, została wykonana przez kilkaset szwaczek, ponieważ musiała zostać ukończona w bardzo napiętym terminie.

Zaledwie kilka lat po ślubie - w 1953 roku - Hartnell zaprojektował suknię koronacyjną dla królowej. Jest ona ozdobiona niezwykle misternym haftem z motywami kwiatowymi reprezentującymi różne części królestwa brytyjskiego i ówczesnej Wspólnoty Narodów.

W latach 70. i 80. królowa współpracowała głównie z projektantem Ianem Thomasem, który stworzył dla niej kolorowe sukienki - prekursora jej późniejszego kolorowego stylu.

Oprócz królowej w wystawnej sukni i staruszki w jaskrawym płaszczu, Elżbieta miała jeszcze jeden ikoniczny wizerunek: angielskiej wieśniaczki. Chusta na głowie, ciepła pikowana kurtka, spodnie lub spódnica i buty - tak można było ją zobaczyć w jej ukochanym Balmoral. Nie przywiązywała wagi do stylu, ale kobiety obficie kopiowały jej wygodne stroje outdoorowe.

Prawdopodobnie nie jest zaskoczeniem, że ulubioną marką królowej w wyborze apaszek był Hermès. Hermès rozpoczął swoją działalność jako producent uprzęży dla koni, a nawet dziś często drukuje motywy jeździeckie na swoich szalach. Królowa kochała konie, nic więc dziwnego, że była oczarowana tą konkretną marką.

Lojalność wobec wybranych marek dotyczyła również innych akcesoriów. Buty zostały wykonane przez londyńską firmę Anello & Davide. Aby zapewnić im natychmiastową wygodę, najpierw oddała je swojej stylistce Angeli Kelly, aby je włożyła - miały ten sam rozmiar.

Słynna torebka Elżbiety pochodzi z firmy Launer. Królowa była jej wierna przez ponad pięćdziesiąt lat i mówi się, że posiadała około dwustu sztuk, choć wydawało się, że ma tylko dwie: czarną i białą. Launer sprzedaje "królewską" torebkę w wielu kolorach i nieco innych wzorach.

Królowa zawsze ozdabiała każdy strój broszką. Jej bogata kolekcja zawierała naprawdę drogie, luksusowe elementy z diamentami, szafirami i innymi kamieniami szlachetnymi. Niektóre z nich zostały odziedziczone przez kobiety z rodziny królewskiej, inne zostały podarowane Elżbiecie w prezencie. Podczas swojej pierwszej wizyty państwowej w Australii w 1954 roku otrzymała broszkę z żółtymi diamentami przedstawiającą kwiaty mimozy.

Nikt inny w całej rodzinie królewskiej nie ubiera się tak jak Elżbieta; jej stylu nie można skopiować, ponieważ był on integralną częścią tego, kim była i co wyrażała poprzez swoje ubrania. Jednak jej wpływ jest widoczny w otaczających ją kobietach, być może przede wszystkim w księżnej Kate i królowej Camilli.

Dyskusja dot. artykułu

Nikt nie dodał jeszcze komentarza do dyskusji

Zostaw komentarz