Jak świadomy design zmienia świat luksusu

Historia markiPrzyszłośćZrównoważony rozwój
Spolupráce
| 13.10.2023
Jak świadomy design zmienia świat luksusu
Volvo Cars

Świat przeżywa bezprecedensowe zainteresowanie zrównoważonymi materiałami. Wpływa to nie tylko na modę i design, ale także zaczyna znacząco przekształcać lukratywny segment przemysłu samochodowego premium. Według badań przeprowadzonych przez Volvo Cars, w nadchodzących latach będziemy świadkami boomu na zupełnie nowe materiały, które całkowicie zmienią wiele branż.

Jeśli ostatnio martwiłeś się o wpływ swoich zakupów na środowisko, z pewnością nie jesteś sam: ostatnie badanie przeprowadzone przez niemiecką agencję badawczą Nosto wykazało, że 52% konsumentów chce, aby branża modowa była bardziej przyjazna dla środowiska, a kolejne 75% chce, aby marki zmniejszyły ilość używanych opakowań.

Jeśli weźmiemy pod uwagę, że każdego roku na wysypiska trafiają tekstylia o wartości około 30 miliardów euro, łatwiej zrozumieć, dlaczego coraz więcej z nas odchodzi od szybkiej mody. Nawet duże marki modowe podejmują działania i głośno biorą odpowiedzialność za swój wpływ na środowisko. Czy to poprzez szersze wykorzystanie wolnych od pestycydów substancji organicznych i minimalizowanie ilości odpadów i toksycznych chemikaliów, czy też poprzez masowy recykling. W tym oferowanie używanych towarów na swojej stronie internetowej.

Ze świata mody i designu fala zrównoważonego rozwoju stopniowo rozlewa się na inne sektory, a przemysł motoryzacyjny nie pozostaje w tyle.

Ze świata mody i designu fala zrównoważonego rozwoju stopniowo rozlewa się na inne sektory, a przemysł motoryzacyjny nie pozostaje w tyle. Szwedzki producent luksusowych samochodów Volvo Cars ma reputację firmy, która tradycyjnie przywiązuje dużą wagę do bezpieczeństwa. Jednak w ostatnich latach Volvo stało się również pionierem w dziedzinie zrównoważonego rozwoju. Niedawno opublikowany raport marki, Rise of Conscious Design, szczegółowo opisuje jej ambitny plan stania się firmą w pełni cyrkularną do 2040 roku: w najbliższej przyszłości będą wykorzystywać i produkować wyłącznie materiały w 100% odnawialne, nadające się do recyklingu i biodegradowalne.

Koniec skóry

Producent samochodów ogłosił również, że wszystkie jego nowe samochody elektryczne będą wykonane całkowicie bez skóry. Pierwszą taką jaskółką będzie niedawno zaprezentowany samochód elektryczny Volvo C40 Recharge. Globalny dyrektor ds. zrównoważonego rozwoju w Volvo Cars, Stuart Templar, ujawnił, że od 2030 r. Volvo będzie całkowicie "wolne od skóry". W tym samym roku producent samochodów zaplanował pełną elektryfikację.

Volvo Cars

Ale jak poczują się luksusowi klienci, gdy zamiast foteli wykonanych z najlepszej włoskiej skóry otrzymają tkaninę wykonaną z plastikowych butelek pochodzących z recyklingu? "Rynek szybko się zmienia, podobnie jak preferencje klientów. Już teraz domagają się oni bardziej odnawialnych materiałów. Kwestia zmian klimatycznych staje się dla nich absolutnie kluczowa, a zrównoważony rozwój jest jednym z głównych wymagań następnego pokolenia" - wyjaśnia Stuart Templar. "Klienci już teraz pytają, z czego wykonany jest samochód. A dokładniej: z jakich źródeł. Ponieważ wiedzą już na przykład, że jednym z największych trucicieli naszej planety są hodowcy bydła".

Jego słowa potwierdzają ustalenia Organizacji Narodów Zjednoczonych do spraw Wyżywienia i Rolnictwa (FAO): 9% globalnych emisji jest spowodowanych hodowlą zwierząt. Stanowi to 4,7 gigatony emisji gazów cieplarnianych rocznie, czyli prawie tyle, ile z 1 miliarda samochodów.

Len to niesamowity materiał, który można określić mianem prawdziwego fenomenu.

Volvo dokonało prawdopodobnie największego postępu w świecie motoryzacji w zakresie rozwoju i produkcji materiałów przyjaznych dla środowiska. "Globalny popyt na nowe tekstylia wzrośnie o sto pięćdziesiąt procent do 2050 roku", mówi Templar. "Te materiały niebędące skórą znacznie wzrosną w nadchodzących latach i będą uważane za produkt premium. Obecnie pojawia się zupełnie nowy język premium: zrównoważony rozwój i luksus stają się synonimami".

A jeśli naturalne włókna i odpowiedzialnie pozyskiwane tekstylia mają stać się nowymi materiałami premium w nadchodzących latach, to które konkretnie? "Świat natury jest nieodłączną częścią świata luksusu" - zastanawia się Carole Collet z londyńskiej mekki mody Central Saint Martins w swoim badaniu Rise of Conscious Design. "Wełna, kaszmir, jedwab, bawełna i len stanowią kręgosłup branży".

Przyszłość należy do lnu

To właśnie len jest niesamowitym materiałem, który można opisać jako prawdziwy fenomen w wyżej wymienionych kategoriach. "To naprawdę piękny i szlachetny materiał, a jego uprawa w Skandynawii ma tysiącletnią tradycję" - powiedziała nam Cecilia Clark, główna projektantka wnętrz Volvo. "Len ma ogromny potencjał. Doskonale się starzeje, świetnie wygląda w odbiciu światła". Volvo Cars pracuje obecnie nad tym, aby gruboziarnisty len był jak najdelikatniejszy. Len jest bardzo trwały, wytrzymały, hipoalergiczny, oddychający, działa jak tkanina termoregulacyjna i jest niezwykle wszechstronny. Jego uprawa nie wymaga prawie żadnego nawadniania ani zanieczyszczających chemikaliów. Co więcej, każdego roku uprawa lnu w Europie (według World Linen) pochłania 250 000 ton CO2. Ta oszczędność emisji odpowiada 62 000 podróży samochodem dookoła świata!

Volvo Cars

Inną obiecującą drogą w kierunku zrównoważonego rozwoju jest zasada ponownego wykorzystania bogactwa. Szwedzka firma Renewcell rozkłada zużytą odzież zawierającą celulozę (bawełnę i wiskozę) za pomocą opatentowanego procesu. Przekształca włókna w nową formę biodegradowalnego i jednocześnie bardzo wytrzymałego materiału odzieżowego, który nazywa Circulose. Spośród bardziej znanych marek, Levi's i H&M już z niego korzystają.

Volvo stawia na unikalny, opracowany przez siebie materiał o nazwie Nordico. Ma on wyznaczyć nowy standard w projektowaniu wnętrz samochodów klasy premium. Składa się z tekstyliów wykonanych z materiałów pochodzących z recyklingu, takich jak butelki PET, materiały z certyfikatem BIO ze zrównoważonej gospodarki leśnej w Szwecji i Finlandii oraz korek z recyklingu, pierwotnie używany w przemyśle winiarskim. Nordica będzie wykorzystywana nie tylko do produkcji tapicerek i dywanów w przyszłych elektrycznych samochodach szwedzkiej marki, ale także na przykład w limitowanej edycji designerskiej torby weekendowej stworzonej przez Volvo we współpracy z innowacyjną marką modową 3.1 Phillip Lim. Luksusowa, ekologiczna torba o skandynawskim designie posiada dyskretną kieszeń do przechowywania, podwójny pasek i specjalną saszetkę z logo.

Chociaż recykling nie był jeszcze postrzegany jako "godny segmentu premium", rozwój w tej dziedzinie szybko zmienia ten zakorzeniony stereotyp. Jak potwierdza Stuart Templar: "Materiały pochodzące z recyklingu tradycyjnie uważano za gorsze od pierwotnych. Jednak materiały, które zostały ponownie przetworzone w zupełnie nowy sposób - zwłaszcza te przeznaczone dla przemysłu motoryzacyjnego - wyraźnie mają charakter premium i prawdziwy znak jakości".

Ten artykuł jest promocją Volvo Cars.

Dyskusja dot. artykułu

Nikt nie dodał jeszcze komentarza do dyskusji

Zostaw komentarz