Droższe jajka, czyste sumienie. Czesi nie tylko w Wielkanoc rozumieją, że niska cena nie może oznaczać cierpienia zwierząt

GastronomiaHistoria markiWspółpraca
Renata Lichtenegerová
| 7.12.2023
Droższe jajka, czyste sumienie. Czesi nie tylko w Wielkanoc rozumieją, że niska cena nie może oznaczać cierpienia zwierząt
Daniel Tuttle, Unsplash

W ubiegłym roku w kraju zużyto prawie 2,9 miliarda jaj kurzych. W ich przypadku Wielkanoc jest szczytowym okresem sprzedaży, kiedy jaja są kupowane "na wyprzedaży". Ale coraz więcej osób, zamiast chcieć najniższej ceny, jest zaniepokojonych tym, jak producenci traktują swoje kury. Zaostrzają się również przepisy.

Tomáš Bartošík, właściciel gospodarstwa Ekoagro Slovácko, hoduje tysiąc kur z wolnego wybiegu w miejscowości Vážany w regionie Uherské Hradiště. Przestrzega znacznie bardziej rygorystycznych standardów niż wymagają tego przepisy. "Jesteśmy bardzo dumni z dobrego samopoczucia i spokoju zwierząt. Nasza pasza spełnia najwyższe wymagania jakościowe. Nie barwimy jaj sztucznie. Nie stosujemy antybiotyków ani innych leków" - mówi hodowca.

Jaj z tak małych ferm nie można kupić w dużych sieciach. W przypadku Ekoagra Slovácko głównym klientem jest sklep internetowy Sklizeno.cz i kilka lokalnych sklepów z produktami rolnymi. W Vážanach jaja sprzedawane są bezpośrednio z fermy. Jak sam mówi, Tomáš Bartošík założył gospodarstwo, aby mieć wysokiej jakości produkty dla swojej rodziny, a jego klienci szukają tego samego.

W porównaniu z jajami z chowu bezklatkowego, jaja z wolnego wybiegu są trzykrotnie droższe dla klientów końcowych. Muszą być. Koszt hodowli na wolnym wybiegu jest wyższy, a wydajność niższa w porównaniu z klatkami. W obu przypadkach znacząco. Mimo to w Czechach jest coraz więcej gospodarstw, które kładą duży nacisk na dobrostan zwierząt. A handlowcy potwierdzają rosnącą świadomość klientów. Coraz więcej osób rozumie, że najtańsze jaja są okupione cierpieniem żywych stworzeń. "Nasz docelowy klient jest wrażliwy na jakość i pochodzenie żywności, więc jaja z chowu klatkowego od początku były dla nas nie do przyjęcia i w ogóle ich nie oferujemy" - mówi Jana Trnovská, dyrektor sklepu internetowego Wolt Market.

Obecnie większość konsumentów wie, że każde jajko w sieci detalicznej musi być oznaczone numerem zgodnie z rasą, z której pochodzi. Trójka oznacza jaja z chowu klatkowego, dwójka jaja z chowu fermowego, jedynka jaja z wolnego wybiegu, a zero jaja ekologiczne. Każde jajko musi również posiadać kod kraju, z którego pochodzi.

Ekoagro Slovácko

Droższe jajka, czyste sumienie

Prawdą jest również, że przy pewnej strategii handlowej "potrójne" jaja są po prostu nie do przyjęcia. Z reguły sprzedawcy detaliczni koncentrują się na wysokiej jakości i uczciwej żywności od lokalnych producentów. Bez szkodliwego etosu i podobnych dodatków, żywność produkowana przez ludzi, którzy przestrzegają zasad uczciwej produkcji i chronią środowisko. W rzeczywistości grupa docelowa, do której przemawia ta filozofia, jest zwykle również zainteresowana dobrostanem zwierząt.

Przykładem jest sklep Marama w Dejvicach w Pradze. Spotkasz tu miłośników zdrowej i ekologicznej żywności, a także smakoszy poszukujących lokalnych specjałów, weganie spotykają się z mięsożercami, którzy wybierają ekologiczne steki, a osoby z różnymi nietolerancjami pokarmowymi mogą znaleźć szeroką gamę produktów. "Mamy tylko jaja ściółkowe od pana Matouška, jaja z wolnego wybiegu od pana Kubáta i jaja ekologiczne od pani Pyškovej" - mówi Zuzana Míková, jedna z właścicielek sklepu, dodając, że około 4 500 z 6 000 000 jaj sprzedawanych przez Maramę każdego miesiąca pochodzi z chowu na wolnym wybiegu lub ekologicznego.

W przypadku czeskiej sieci żywności wysokiej jakości Sklizeno i jej sklepu internetowego Sklizeno.cz, mówimy już o dziesiątkach tysięcy jaj sprzedawanych każdego miesiąca. I nawet w tym przypadku sprzedaż jest zdominowana przez jaja z wolnego wybiegu i jaja ekologiczne, a jaja ściółkowe stanowią jedynie około 20% całej sprzedaży. Innymi słowy, dla wielu klientów sklepów o podobnym profilu nawet chów ściółkowy to "niski dobrostan". Nie może być mowy o klatce.

Ale to dotyczy sprzedawców żywności premium. Rynek jako całość wygląda zupełnie inaczej, a statystyki pokazują drugą stronę medalu biznesu jajczarskiego w Czechach. Według Ministerstwa Rolnictwa w grudniu ubiegłego roku 59,7% z 7,5 miliona kur hodowanych w kraju żyło w klatkach. "Szczęśliwsze" 39% znajdowało się w kurnikach. Tylko 1% kur miało wybieg, a 0,3% było hodowanych zgodnie ze standardami ekologicznymi.

Nie są to pochlebne liczby, jeśli chodzi o troskę naszego społeczeństwa o jakość życia zwierząt hodowlanych. Jednak w ciągu pięciu lat mają one ulec radykalnej zmianie...

Partnerem tego artykułu jest Wolt

Fińska internetowa usługa dostawy żywności i handlu detalicznego Wolt działa na rynku czeskim od 2018 roku. Jego usługi są już dostępne w 12 miastach w całym kraju, a kolejne lokalizacje mają się pojawić. Platforma dostarcza żywność i towary detaliczne z łącznie 3000 restauracji i sklepów w Czechach. Korzystają z niej również sprzedawcy detaliczni żywności Marama i Sklizeno, o których mowa w tym artykule.

Wolt prowadzi również własny internetowy supermarket spożywczy Wolt Market w Czechach. Po dwóch oddziałach w Pradze, w marcu tego roku otworzył swój pierwszy oddział w Brnie i planuje stopniową ekspansję na inne czeskie miasta. Wolt Market szczyci się jakością swojej żywności i jest jednym z detalistów, którzy z zasady nie sprzedają jaj z chowu klatkowego.

Koniec życia w czwórce

Kiedy przychodzisz na świat z etykietą zwierzęcia hodowlanego, warunki, w których spędzasz swoje życie, mogą być bardzo bolesne. Istnieją niezliczone przykłady, a hodowla klatkowa jest niewątpliwie jednym z nich. Degraduje ona żywe stworzenie do maszyny, z której spadają jaja. Po około półtora roku zubożała, poplamiona pyłkami tusza jest ekonomicznie przestarzała, a kura jest transportowana do rzeźni. Ten system nadal produkuje większość jaj sprzedawanych na czeskim rynku, niezależnie od tego, czy pochodzą one z wyżej wymienionej produkcji krajowej, czy są importowane. Jednocześnie system ten spotyka się z coraz ostrzejszą krytyką, która jest stopniowo wpisywana w zmieniające się przepisy.

Kury nioski otrzymały już pewne wsparcie "legislacyjne" od początku 2012 roku, kiedy to zgodnie z rozporządzeniem Unii Europejskiej nie mogą być trzymane w gołych klatkach, ale w tak zwanych klatkach wzbogaconych. Mają one nieco więcej miejsca dla każdego mieszkańca, a także zawierają elementy umożliwiające ptakom wykazywanie naturalnych zachowań, takich jak grzędowanie i gniazdowanie. W praktyce jednak rozmiar i wyposażenie klatek nadal ograniczają te naturalne zachowania. "Nawet 20 kur jest stłoczonych w jednej klatce. Każda z nich ma przestrzeń życiową wielkości kartki papieru A4. Nie mogą biegać, pierzyć się ani grzędować. Nie mogą nawet prawidłowo rozprostować skrzydeł" - mówi Ivo Krajc, rzecznik stowarzyszenia Obraz - Obránci zvířat.

Obrońcy praw zwierząt wskazują na przypadki, w których mniejszość hodowców drobiu podchodzi do konwersji, po prostu usuwając drzwi z klatek bez dalszych niezbędnych modyfikacji w pomieszczeniach. Jest to praktyka, która nie przyczyni się do poprawy życia zwierząt, wręcz przeciwnie, i ważne jest, aby władze jej nie tolerowały.

Od tego czasu wiele krajów europejskich, takich jak Niemcy, Austria i Szwajcaria, zaostrzyło przepisy i zakazało hodowli klatkowej. Republika Czeska dołączyła do nich półtora roku temu, kiedy zatwierdzono poprawkę dotyczącą ochrony zwierząt przed okrucieństwem. Oficjalny zakaz trzymania kur w klatkach, który jest częścią poprawki, wejdzie w życie w tym kraju w 2027 r. (wraz z zakazem np. hodowli zwierząt futerkowych).

Hodowcy wielkoskalowi mają teraz mniej niż pięć lat na przestawienie swoich ferm przynajmniej na formę zamkniętą. Ale nie tylko zaostrzające się przepisy skłaniają ich do tego. Większość sieci handlowych działających w Czechach, w tym Globus, Tesco, Albert, Lidl, Kaufland i Penny Market, zobowiązała się do zakończenia sprzedaży jaj z chowu klatkowego najpóźniej do 2025 roku. Jest to dobrowolna deklaracja, na którą silnie reagują producenci jaj. "Rolnicy zaczęli się przekształcać kilka lat temu w odpowiedzi na zobowiązania supermarketów i niektórych firm spożywczych. Transformacja gospodarstw rozpoczęła się zatem w czasie, gdy zakaz chowu klatkowego nie był jeszcze przedmiotem agendy politycznej. Była to reakcja na zmiany zachodzące na rynku" - mówi Krajc.

Trend ten utrzymuje się i w ubiegłym roku, według Czesko-Morawskiego Związku Hodowców Drobiu, około jedna siódma ferm klatkowych została przekształcona.

Import nie jest objęty zakazem

Istnieją jednak pewne "ALE". Obrońcy praw zwierząt wskazują na przypadki, w których mniejszość hodowców drobiu podchodzi do przebudowy, po prostu usuwając drzwi z klatek bez dalszych niezbędnych modyfikacji w hodowli. Jest to praktyka, która nie przyczyni się do poprawy życia zwierząt, wręcz przeciwnie, i ważne jest, aby nie była tolerowana przez odpowiednie władze.

Ekoagro Slovácko

Do tego dochodzi problem importu. W ubiegłym roku do Czech sprowadzono 658 milionów jaj, głównie z Polski, Łotwy oraz, w mniejszym stopniu, z Niemiec i Holandii. Pojawiają się więc również głosy, że nowelizacja przyczyni się do bardziej intensywnego importu jaj, zwłaszcza z dwóch pierwszych krajów, gdzie chów klatkowy "kwitnie". "Zakaz chowu klatkowego będzie miał zastosowanie tylko na poziomie krajowym, a nie do importu jaj. Ogólnie rzecz biorąc, według Unii Europejskiej 81% jaj w Polsce pochodzi z hodowli klatkowych, podczas gdy na Łotwie jest to 75,2%" - mówi Barbora Pánková, rzeczniczka Czeskiej Izby Rolniczej.

Tomáš Bartošík, właściciel fermy Ekoagro Slovácko, uważa to za jedną z największych przeszkód. "Jestem przekonany, że znajdą się spekulanci, którzy to wykorzystają i zaimportują jaja z ferm klatkowych z sąsiednich krajów. Jedynym, który na tym ucierpi, będzie nasz producent" - mówi. Dodaje, że oczywiście nie życzy żadnemu żywemu stworzeniu życia w klatce, ale z drugiej strony rozumie ekonomiczne uzasadnienie dla tych ferm na rynku, na którym import jaj klatkowych z zagranicy jest i będzie dozwolony.

Przełom, który na tym się nie kończy

Pewną nadzieję w tym względzie daje wspomniana wcześniej obietnica dużych sieci supermarketów, a co za tym idzie restauracji, o zaprzestaniu kupowania jaj klatkowych do 2025 r. Jeśli się do niej zastosują, popyt na tego typu produkty ze strony dużych konsumentów powinien znacznie osłabnąć. Ponadto UE podejmuje obecnie kroki w celu zakazania chowu klatkowego na całym swoim terytorium. Parlament Europejski i Komisja Europejska debatują również nad datą 1 stycznia 2027 r., Która, jak powiedziano, jest datą przewidzianą przez czeskie ustawodawstwo na koniec klatek. Jeśli jednak ta ogólnoeuropejska zmiana nie nastąpi lub nie nastąpi wystarczająco szybko, czescy rolnicy znajdą się w niekorzystnej sytuacji w stosunku do niektórych swoich europejskich konkurentów. A potrójne jaja będą nadal dostępne na rynku krajowym.

Tak czy inaczej, jesteśmy świadkami zmiany. "Zakazując chowu klatkowego kur, Republika Czeska postawiła się obok krajów rozwiniętych, takich jak Niemcy, Austria i Szwajcaria, i wraz z nimi wyznacza trendy w zakresie ochrony zwierząt. Pomimo różnych nacisków i obaw, czeskiemu społeczeństwu obywatelskiemu udało się stanąć w obronie lepszych warunków życia dla milionów kur, co jest bardzo ważnym krokiem nie tylko dla zwierząt, ale także dla całego naszego społeczeństwa" - mówi Ivo Krajc. Dodaje jednocześnie, że jest to przełom, ale walka o lepsze warunki dla zwierząt hodowlanych jest daleka od zakończenia.

Artykuł powstał we współpracy z Wolt.

Dyskusja dot. artykułu

Nikt nie dodał jeszcze komentarza do dyskusji

Zostaw komentarz