Turyści, którzy nienawidzą turystów

Podróż
Táňa Zabloudilová
| 25.8.2023
Turyści, którzy nienawidzą turystów
Zdroj: Shutterstock

Globalizacja zmieniła centra popularnych miast w bezduszne Disneylandy. Ale wysiłki świadomych podróżników, by dogonić tę duszę w niedoszłych dzielnicach bohemy, wyglądają jeszcze bardziej dziwacznie niż triumfalne V na zdjęciach z berlińskiego pomnika Holokaustu.

Serwis Hoodmaps.com potrzebował zaledwie roku, by wypełnić mapy miast na całym świecie trudnymi wcześniej do znalezienia doświadczeniami mieszkańców. Odwiedzający Pragę dowie się z podpisów, że na wzgórzu Petrin znajduje się "mała wieża Eiffla", znak "marjana" zwabi go na Žižkov, a "siki wszędzie" odstraszy go od Placu Karola. Na mapie Brna widnieje rada "spójrz na posąg konia od dołu".

Głównym celem Hoodmaps, stworzonych przez Holendra Petera Levelsa, jest wskazanie turystom drogi do miejsc innych niż zatłoczone centrum. "Pochodzę z Amsterdamu i wiem, że dziewięciu na dziesięciu turystów nie ma pojęcia o prawdziwym życiu w mieście. Pozostają w pułapce turystycznej, która zazwyczaj nie ujawnia nic z lokalnej kultury, a jedynie wyciąga pieniądze z ich kieszeni" - wyjaśnia Levels na swoim blogu. Oprócz ostrzegania o zatłoczeniu najsłynniejszych placów, ulic i Mostu Karola, Hoodmaps pokazuje miasto podzielone na kilka podstawowych kategorii według dominującej populacji: oprócz obszarów turystycznych, pokazują, gdzie mieszkają studenci, hipsterzy, bogaci, normalsi i garnitury.

Schemat ten wzmacnia nieprzyjemne stereotypy. Nawet Czarny Most w Pradze jest według mapy "strefą zakazaną", chociaż ma znacznie niższy wskaźnik przestępczości niż centrum i jest jedną z najbezpieczniejszych stolic w Europie. Również kategorie ludności nie służą dobrze miastom; są one wyraźnie zaprojektowane z perspektywy białego, bezpiecznego ignoranta. "To, co jest malowane na mapie jako dzielnica hipsterska, często jest w rzeczywistości obszarem o bardziej zróżnicowanej etnicznie populacji z niższymi zarobkami. A normalność jest pojęciem tak niejasnym, że wyklucza jakiekolwiek głębsze zrozumienie" - czytamy w magazynie CityLab.

Hoodmapy są uosobieniem post-turystyki: pozwalają ominąć tradycyjne turystyczne hotspoty, aby "zanurzyć się" w lokalnej kulturze. Jednak zachęcają one jedynie do jednolitego sposobu spędzania czasu. Hipsterzy mogą łatwo znaleźć swoje dzielnice w dowolnym mieście, więc mogą usiąść w praktycznie identycznej kawiarni na ulicy Krymskiej w Pradze lub nad jeziorem w Estonii. Szary kolor dzielnic normalsów wizualnie wymazuje części miasta, w których prawdziwe życie można obserwować lepiej niż w centrach i galeriach - ale to właśnie pokazują same mapy. Wydaje się, że doświadczenie post-turystyczne nie może być bardziej autentyczne niż selfie ludzi na wieży Eiffla.

Kreatywni kolonizatorzy

Termin "podróże alternatywne " pojawił się w latach 70. ubiegłego wieku. Już wtedy można było przewidzieć rozwój branży turystycznej do rozmiarów, które będą niepokoić coraz większą część świata. Dzisiejszy przedrostek post- już sugeruje pilną potrzebę zastąpienia przemysłu turystycznego, z jego sklepami z pamiątkami pełnymi rękawic kuchennych Mona Lisa, czymś mniej szkodliwym dla planety i zdrowia psychicznego mieszkańców najczęściej odwiedzanych obszarów. Ale taka fundamentalna zmiana wciąż należy do gatunku utopijnego science fiction, a proste przepisy tylko wypychają tłumy turystów gdzie indziej.

Berlin można uznać za stolicę post-turystyki. Niedawno dołączył do pierwszej trójki na Nomadlist.com, rankingu najbardziej odpowiednich miejsc dla cyfrowych nomadów, nawiasem mówiąc ponownie autorstwa Petera Levelsa, przez Budapeszt, Pragę czy Lizbonę wśród europejskich miast. Nienawidzą "autentycznych" turystów nawet bardziej niż tradycyjnych. W rzeczywistości są oni jednym z czynników powodujących gentryfikację, wypychanie "normalnych" z miast.

"Nie tak dawno temu wizyta w Berlinie oznaczała zobaczenie Bramy Brandenburskiej, wieży telewizyjnej i Wyspy Muzeów. Dziś większość ludzi unika tradycyjnych zabytków, zamiast tego "doświadczając" berlińskiego stylu życia, robiąc zdjęcia graffiti, odkrywając podziemną scenę artystyczną w Neukölln lub chłonąc sąsiedzką atmosferę na Kreuzbergu", urbanista Johannes Novy, który obecnie obserwuje gentryfikację z okien Sorbony w Paryżu, powiedział stronie internetowej Exberlin prawie dziesięć lat temu. Novy opisuje szereg nowych "miejskich turystów" kolonizujących obrzeża centrów miast. Pozostają tam miesiącami - czasem nawet wystarczająco długo, by założyć mini-galerie lub bary, zanim wyruszą, by "twórczo zmienić" życie w innym mieście.

"Przyjeżdżają tutaj, aby przez jakiś czas być częścią atmosfery. Próbują żyć tutaj tak, jak myślą, że żyją miejscowi" - zgadza się berliński socjolog Ralf Hutter. Niektóre berlińskie dzielnice zaczynają wyglądać jak plany filmowe. "Ludzie bezsensownie dzielą turystów i mieszkańców na dwie różne kategorie, ale w tym mieście one się pokrywają", wyjaśnia Novy. Zapytany o to, czy post-turystyka pojawiła się dopiero niedawno, odpowiada przecząco. "Staje się teraz bardziej mainstreamowy. "We wczesnych latach 60-tych Kreuzberg był nazywany berlińskim Montmartre. Równocześnie z rozpoczęciem budowy muru turyści zaczęli tu przyjeżdżać, by zwiedzać dzielnicę, przeglądając lokalne galerie, squaty, puby i targi sprzedające towary z różnych kultur".

"Tak więc jedyną zmianą jest to, jak znacząco popularność tych działań zaczęła zmieniać miasto" - dodaje Novy. Dziś średnio i średnio zamożni mieszkańcy Kreuzbergu tylko czekają, aby zobaczyć, kiedy dzielnica pełna apartamentowców stopniowo zmieni się w coś w rodzaju londyńskiego Soho, gdzie można kupić pamiątki lub drogi lunch, ale nie można natknąć się na miejscowych.

Pierwszy raz w autobusie

Jednak we wszystkich krajach rozwiniętych znajdziesz podróżników, którzy przekonają Cię, że ich sposób poruszania się po świecie jest właściwy, delikatny, rozważny lub prawdziwy. "W naszym przesadnie zbadanym świecie z pewnością znajdą się pustkowia, czarne dziury i ponure miejskie zakątki, których turyści zwykle unikają. Jedynymi prawdziwymi podróżnikami są zatem anty-turyści" - można przeczytać na blogu Justraveling. W swoim manifeście autorzy radzą trzymać się zasad zrównoważonego rozwoju, a także próbować swoich sił poza utartymi szlakami. "Recykling, korzystanie z transportu publicznego i unikanie zanieczyszczających środowisko pojazdów". Nie zapominają również o wymiarze duchowym i nie boją się brzmieć jak reklama mrożonej herbaty: "Bądź spontaniczny, kreatywny, zostań dłużej w miejscach, które lubisz i ciesz się radością z nieoczekiwanego". Justraveling dzieli podróże alternatywne na post-turystykę, ekoturystykę, podróże przygodowe, turystykę kulturalną i edukacyjną oraz podróże wolontariackie.

Niektóre rady anty-turystów ujawniają chęć odróżnienia się od żarłocznych konsumentów wychowanych przez amerykańską kulturę samochodów i zakupów. Doradzanie Europejczykowi, że może korzystać z transportu publicznego na wakacjach, jest zwykle niepotrzebne. Oprócz obrzydzenia kulturą komercyjną, amerykańskie pragnienie "innej" turystyki wynika w dużej mierze z głównej dolegliwości wykształconego, liberalnego podróżnika: wstydu za swój kraj.

Tak wspominał niedawno zmarłego telewizyjnego szefa kuchni i podróżnika Anthony'ego Bourdaina portal Uproxx: "Głęboko szanował tradycje ludzi, których napotkał. Postrzegał ich jako wyjątkowe istoty, a nie odszczepieńców reżimów politycznych. Wierzył, że poprzez wzajemne poznawanie kultury, jedzenia i picia możemy znaleźć wspólną płaszczyznę". Obejrzenie kilku odcinków programów Bourdaina dobrze by zrobiło nielicznym czeskim przewodnikom turystycznym, którzy w krajach rozwijających się zachowują się jak rednecki, plotkując z urzędnikami podczas wietnamskiej godziny policyjnej. Ale niektóre z pozostałych porad odpowiadają głównie na fakt, że niektórzy Amerykanie czują się zniszczeni przez dzisiejszy wizerunek ich kraju. Uproxx radzi czytelnikom odwiedzić parki narodowe (Donald Trump ignoruje ich znaczenie), poznać kulturę muzułmańską lub przekroczyć granicę z Meksykiem i Kanadą. Wszystko na polecenie prezydenta i w celu poprawy wizerunku amerykańskiego turysty. Być może można to uznać za specyficznie amerykańską formę post-turystyki.

#Vanlife

Osobnym rozdziałem są celebryci na Instagramie, z których niektórzy, dzięki lokowaniu produktów na zdjęciach, zarabiają na życie tylko podróżując. W rzeczywistości wyśrodkowane zdjęcia byłych specjalistów ds. obsługi klienta wychodzących rano z namiotu w parku narodowym są najlepszym sposobem na relaks w pracy.

"Van life to estetyka, mentalność i, jak powtarzali mi ludzie, 'ruch'", wyjaśnia Rachel Monroe, autorka artykułu New York Times, Life in a Caravan - The Bohemianism of the Social Media Era. W #vanlife łączy się kilka trendów: ponowne zainteresowanie wycieczkami samochodowymi, hipisowski styl życia na świeżym powietrzu i ucieczka od tyranii pracy od dziewiątej do piątej.

"Wiele osób identyfikuje się teraz z tą kulturą i sposobem myślenia surferów. Tylko jeden na dziesięciu faktycznie surfuje, ale wszyscy oni są naszymi docelowymi odbiorcami" - wyjaśnia w artykule sprzedawca części zamiennych do kultowych samochodów dostawczych Volkswagen Transporter 2.

To właśnie dzięki terminowi - i hashtagowi - #vanlife podróże mogły stać się świetnym produktem na Instagramie. Kryzys gospodarczy również pomógł w jego narodzinach. "Przez całe dzieciństwo mówiono nam, że musimy iść na studia, aby dostać super pracę" - mówi Corey, jeden z pary publikującej na Instagramie jako @wheresmyofficenow. "Ale tuż po ukończeniu studiów okazało się, że to bzdura".

Wcześniejsze pokolenia nie były obciążone tak wysokimi długami z tytułu kredytów studenckich, ceny mieszkań były niższe, a praca bardziej stabilna. Dzisiejsi 30-latkowie są bardziej zdesperowani, mówi Corey, a życie w vanie jest po prostu tańsze. New York Times opisuje następnie codzienną rutynę pary, która jest już nieco niechętnie wykonywana, zastępując regularne zdjęcia Emily w bikini uprawiającej jogę i Coreya jedzącego zdrową kolację w furgonetce.

Globalny lunapark

"Dzisiejsi turyści marzą o autentycznych doświadczeniach", pisze profesor Uniwersytetu w Belfaście Debbie Lisle w Tourism and Politics. "Zobaczyć 'autentyczne' Bali, spotkać 'prawdziwych' Hiszpanów, podążać nieprzetartym szlakiem w poszukiwaniu 'prawdziwej' przygody". Ale kiedy turystyka stała się globalnym przemysłem w latach 90-tych, marzenie o autentyczności stało się trudne do uwierzenia". Według Lisle'a nie jest prawdą, że podróżnicy przygodowi mogą doświadczyć prawdziwej przygody, podczas gdy bierni turyści zadowalają się podróbkami. "W globalnym parku rozrywki nie ma różnicy między tym, co prawdziwe, a tym, co fałszywe, tym, co autentyczne, a tym, co zainscenizowane, turystą a podróżnikiem". Lisle twierdzi, że jedynymi "prawdziwymi" miejscami na Ziemi są strefy konfliktów i strefy wojenne.

Większość prób przezwyciężenia tradycyjnej turystyki wyraźnie nie łagodzi negatywnych skutków podróży, a szkodliwość biznesu turystycznego pozostaje problemem, który nawet w miejscach takich jak Praga czy Český Krumlov wymaga poważnych działań. Istnieje oczywiście bardziej świadoma politycznie, oparta na uniwersytetach sieć profesjonalistów zajmujących się promowaniem anty-turystyki. Ten ruch akademicki zajmuje się regulacją branży turystycznej, tak aby nie dążyła ona przede wszystkim do osiągania zysków. Zastanawia się nad formą przepisów, które zmniejszyłyby negatywny wpływ turystyki na gospodarkę, społeczeństwo i krajobraz z korzyścią dla miejscowej ludności. I to właśnie stąd i od innych zwolenników tak zwanej turystyki bez wzrostu coraz częściej słyszymy o korzyściach płynących z staycations - wakacji spędzanych w domu, wyłączając telefon, włączając playlistę z letnimi piosenkami, zwijając dywany, aby poczuć zimną podłogę pod stopami jak w domu nad morzem i zapalając świece....

Autor jest redaktorem Radio Wave.

Dyskusja dot. artykułu

Nikt nie dodał jeszcze komentarza do dyskusji

Zostaw komentarz