Wolność, równość, orgazm. O seksie i seksualności w czasach totalitaryzmu

Wywiad
Anna Urbanová
| 6.10.2023
Wolność, równość, orgazm. O seksie i seksualności w czasach totalitaryzmu
SFÚ

Socjolog Kateřina Lišková jest badaczką seksualności w okresie komunistycznego totalitaryzmu - i ma niezwykle wciągający sposób mówienia o tym. W swojej książce "Sexual Liberation, Socialist Style", opublikowanej w zeszłym roku, prześledziła historię wyzwolenia seksualnego w Europie Wschodniej i zburzyła kilka ustalonych poglądów na temat tego, jak społeczeństwo komunistyczne podchodziło do seksu i seksualności.

Czy mógłbyś w prosty sposób opisać związek między społeczeństwem a czymś tak intymnym jak seksualność?

To naczynia połączone. To, jakie jest społeczeństwo, na co pozwala i komu pozwala, bezpośrednio wpływa na to, kto może, a kto nie może uprawiać seksu i jak ludzie postrzegają siebie poprzez to. W końcu Michel Foucault powiedział już, że współczesne społeczeństwo jest stworzone do regulowania seksualności. Dlatego uważam, że dzięki temu możemy lepiej zrozumieć społeczeństwo. I to właśnie interesuje mnie jako socjologa. Wiele osób uważa seksualność za rzecz niezwykle prywatną, ale ja staram się wskazywać na to, co jest najbardziej publiczne, czyli państwo i jego politykę.

Jestem zaskoczona, że postrzegasz komunizm, zwłaszcza wczesny komunizm lat pięćdziesiątych, jako ustrój, który pozwolił na dość szeroką emancypację kobiet. Zazwyczaj kojarzymy go z zachodnimi nurtami feministycznymi, które dążyły do zmian od dołu.

Często argumentuje się, że komuniści chcieli po prostu zmusić kobiety do podjęcia pracy. Ale to nie wymagałoby od nich w ogóle zajmowania się seksem, wystarczyłoby uregulować wskaźniki urodzeń. Ale działo się coś jeszcze. W rzeczywistości kontrola "z góry" nie pochodziła tak naprawdę od najpotężniejszych grup, nie był to rozkaz od komunistycznego przywództwa. Chodziło raczej o to, że naukowcy mieli szerokie pole działania, a jednym z ich zainteresowań była seksualność. Seksuolodzy byli lekarzami i w przeciwieństwie do naukowców z nauk humanistycznych, którzy byli trzymani w ryzach przez władzę, mieli stosunkowo dużą swobodę.

Więc zmiana perspektywy w odniesieniu do doświadczeń seksualnych kobiet nastąpiła niejako przez przypadek?

Nie do końca. Częścią socjalistycznego sposobu myślenia było to, że w małżeństwie powinna istnieć miłość, a jej warunkiem była równość między nimi. Wczesny socjalizm podkreślał, że nie jest już możliwe, aby powodem małżeństwa było coś innego niż miłość. Żadnego majątku, żadnego małżeństwa z rozsądku. Małżonkowie mieli być nie tylko równi, ale także dobrze się znać, co w ówczesnym rozumieniu oznaczało spotykanie się i poznawanie w kolektywach pracy. Nagle mamy oś równość - praca - miłość, gdzie wszystko się przenika i skąd miała pochodzić esencja szczęśliwego życia. Jedną z fundamentalnych zmian stojących za tą ideą była modyfikacja Kodeksu Rodzinnego na początku lat 50-tych.

Na czym polegała ta zmiana?

Do 1950 roku kobiety nie miały w rodzinie takich samych praw jak mężczyźni. We wszystkim były podporządkowane. Te kodeksy w zasadzie pochodzą z czasów Napoleona, ale nie zmieniły się po pierwszej wojnie światowej i nadal były tłumaczone. Zasadą było, że żona i dzieci należą do mężczyzny i to on podejmuje decyzje. Kobieta ma być posłuszna, a mężczyzna ma nią kierować. Wielka debata toczyła się wokół prawa do rozwodu, które również było wówczas bardzo ograniczone. Uzyskanie rozwodu było prawie niemożliwe, zarówno dla kobiet, jak i mężczyzn; często dochodziło do tak zwanych martwych małżeństw, w których obie osoby miały nowych partnerów, ale formalnie pozostawały w związku małżeńskim. Mąż był zobowiązany do utrzymania kobiety w małżeństwie; w przypadku rozwodu traciła ona pieniądze. Nowy kodeks przewidywał nie tylko równość, ale także podział wspólnego majątku. Oboje otrzymali równe prawa i obowiązki wobec dzieci, a prawa dzieci urodzonych poza związkiem małżeńskim również zostały wyprostowane.

Jakie były konsekwencje zmiany prawa w prawdziwym życiu?

Dość fundamentalne. Zmieniło to możliwości tego, co ludzie mieli i mogli robić w małżeństwie. Ustanowiła również normy dotyczące tego, czym właściwie jest małżeństwo i czego można od niego oczekiwać. Rzeczywisty wpływ społeczny był oczywiście stopniowy, zazwyczaj długotrwała tolerancja dla przemocy domowej. Fakt, że równouprawnienie oznaczało również "nie mogę bić żony", nie został wyraźnie określony w prawie i był problematyczny dla sędziów, ponieważ działali oni w oparciu o wielowiekową zasadę, że mężczyzna ma prawo "poprawiać" swoją żonę w małżeństwie. Dopiero w latach 60. przemoc domowa stała się uzasadnioną podstawą do rozwodu.

Wspomniałeś, że nastąpiła również zmiana w sposobie, w jaki społeczeństwo traktuje dzieci w rodzinie i poza nią.

Fundamentalna zmiana nastąpiła w latach 60-tych, nacisk przesunął się z kwestii kobiety na kwestię dziecka. Nowe idee wyrosły z badań prowadzonych przez psychologów lub psychiatrów w różnego rodzaju instytucjach - niemowlęcych, społeczno-diagnostycznych czy domach dziecka - a więc dotyczyły dzieci, które z różnych powodów nie wychowywały się w rodzinie. Wykazano, że takie dzieci mają cały szereg trudności: są bardziej chore, opóźnione w rozwoju, a po opuszczeniu instytucji mają trudności z integracją ze społeczeństwem. Początkowo starano się wyprostować ten niepożądany rozwój, poprawić go.

W 1961 roku odbyła się konferencja, na której po raz pierwszy spotkali się badacze z różnych dyscyplin, a w latach 60. Matějček i Langmajer opublikowali książkę, w której po raz pierwszy podkreślili znaczenie socjalizacji dziecka w rodzinie. Jeśli dziecko dorasta w inny sposób, najprawdopodobniej dojdzie do deprywacji emocjonalnej, ponieważ brakuje pierwotnego przywiązania do matki. Nie do rodziców, nie do jednej osoby, ale do matki. W tym samym czasie, w tym samym roku, wyemitowano film dokumentalny Dzieci bez miłości, w którym Matějček opowiada o dzieciach, które zostały zinstytucjonalizowane. W tamtym czasie miał on ogromny zasięg, mówiono o nim. Potem nastąpiły zmiany systemowe w opiece instytucjonalnej.

A sama rodzina?

W latach 60. powstawały komitety Akademii Nauk, które miały przemyśleć socjalizm, co później doprowadziło do Praskiej Wiosny. W komitetach zasiadało wielu ekonomistów, którzy przyjrzeli się także ekonomii rodziny i odkryli między innymi straszną rzecz: komuniści chcą wspierać rodzinę pod każdym względem, ale nie ma żadnych zasiłków na dzieci, tylko jakieś odpisy podatkowe! A kto bierze największy odpis? Ci z najwyższymi dochodami i pierwszym dzieckiem! Co to za pro-populacyjna polityka socjalistyczna? Więc całkowicie się nad tym zastanowili, zrobili matematykę i wpadli na pomysł, że musi istnieć zasiłek, który musi rosnąć z każdym kolejnym dzieckiem. Jednocześnie było jasne, że wielu młodych ludzi nie ma gdzie mieszkać, więc zajęto się kwestią mieszkaniową. Doprowadziło to później do wprowadzenia pożyczek pomostowych.

Dyskusja dot. artykułu

Nikt nie dodał jeszcze komentarza do dyskusji

Zostaw komentarz