W lutym tego roku aplikacja Clubhouse była kometą wśród sieci społecznościowych. Przyczynił się do tego elitarny model rejestracji tylko na zaproszenie, szeroko nagłośniony udział celebrytów, w tym Marka Zuckeberga i Elona Muska, oraz pandemoniczny charakter formatu. Jednak wraz ze złagodzeniem ograniczeń w wielu miejscach na świecie, wydaje się, że kometa może ponownie zniknąć w jałowym wszechświecie.
Clubhouse to aplikacja audio typu drop-in. Ma ona znacznie więcej wspólnego z audycjami radiowymi niż z coraz popularniejszymi podcastami. Po włączeniu aplikacji znajdujemy interesujący nas temat i wchodzimy do Pokoju, w którym odbywają się debaty na różne tematy. Rozmowy te są niepowtarzalne, prowadzone na żywo i nie powinny pojawiać się nigdzie poza platformą.
Część szumu wokół aplikacji Clubhouse wynikała z potężnej siły FOMO(strach przed przegapieniem), spotęgowanej faktem, że Clubhouse nie jest dla każdego. Pierwszą przeszkodą jest to, że jest on przeznaczony tylko dla użytkowników iOS, tj. posiadaczy iPhone'ów i iPadów (wersja na Androida została wydana zaledwie kilka dni temu, ale tylko w wersji beta dla anglojęzycznych użytkowników). Inną jest to, że w aplikacji można zarejestrować się tylko poprzez zaproszenie. Początkowo każdy użytkownik miał tylko 2. Na początku lutego 2020 r. w czeskich mediach społecznościowych można było również często zobaczyć zaproszenia do handlu.
Pandemia Covid-19 nauczyła nas jednak, że nawet liczba reprodukcyjna 2 może podbić świat. Co więcej, "liczba R" wzrosła wraz z dodatkowymi zaproszeniami, które użytkownicy otrzymują za swoją aktywność w aplikacji. Ci, którzy tego chcieli, mogli otrzymać zaproszenie przy odrobinie wysiłku. Paradoksalnie, te narzucone sobie ograniczenia pomogły więc w rekordowym wzroście bazy użytkowników. Według App Annie, liczba użytkowników aplikacji utworzonej w 2021 roku wzrosła z 3,5 do 8,1 miliona w ciągu pierwszych dwóch tygodni lutego 2021 roku.
Jednak psychologiczne sztuczki związane z wywoływaniem wrażenia niedoboru i ekskluzywności nie były jedynymi rzeczami, które działały na korzyść Clubhouse. Aplikacja sprawiła, że ludzie zmęczeni pracami domowymi i izolacją społeczną poczuli, że mogą ponownie nawiązać kontakty towarzyskie. Ale Clubhouse działa również dla biernych użytkowników. Jest to miejsce, w którym mogą posłuchać interesujących dyskusji, a być może przy okazji pozmywać naczynia. Po wszystkich roboczych rozmowach wideo, które wymagają, aby wyglądać przynajmniej trochę przyjaźnie i skupić się na kamerze internetowej, platforma z czystym dźwiękiem jest oazą. Taką, w której nie musisz się martwić o ujawnienie, że masz na sobie przyzwoity top, ale jesteś "ozdobiony" od pasa w dół spodniami od piżamy i rozmytymi skarpetkami.
Kojące głosy
Shayla Lawson poetycko uchwyciła uczucia doświadczane w Clubhouse w artykule dla Bustle: "A jakie są rozmowy? Kojące. Po prawie roku ukrywania się w jednym miejscu prawie zapomniałam, jak przyjemnie jest słuchać ludzi rozmawiających ze sobą w barach, centrach handlowych i na rynkach. Jak miło jest stanąć obok kogoś nowego. Kiedy wchodzisz do pokoju w Clubhouse, ikony (użytkowników) zbliżają się do siebie w sposób, jakiego nie robiliśmy od 2019 roku. Uśmiecham się, słuchając, jak nasze głosy mieszają się, przerywają, mówią "przepraszam" i nakładają się na siebie".
Czyniąc to, nawiązuje do zjawiska, na które zwrócili uwagę socjologowie. Pandemia izolacji przynosi, zwłaszcza tym, którzy żyją samotnie, deprywację braku ludzkiego dotyku. Ale jeszcze większy odsetek ludzi doświadcza rozluźnienia więzi społecznych, które wzbogaciły ich życie, nie ceniąc ich wcześniej tak bardzo. Są to na przykład pogawędki z ludźmi, których spotykamy na imprezach sportowych, z którymi od czasu do czasu chodzimy na koncerty lub do galerii sztuki, kilka słów i uśmiechów zamienionych z baristą w kawiarni na rogu ulicy lub z przystojnym facetem z innego działu w firmowej kuchni.
Socjolog z Uniwersytetu Stanforda Mark Granovetter po raz pierwszy użył terminu "słabe więzi" w 1973 roku w odniesieniu do relacji z ludźmi, z którymi masz nieregularny kontakt, ale wiesz o sobie nawzajem. Może to być barman, który przygotowuje twojego ulubionego drinka tylko po to, by zauważyć cię na progu swojego lokalu, wyprowadzacz psów spacerujący z psem w parku każdego wieczoru, tak jak ty, lub rodzice dzieci w tym samym wieku, których spotykasz na placu zabaw i w drużynie sportowej. Są to ludzie, których nie nazwałbyś przyjaciółmi lub kumplami, ale traktujesz się nawzajem w przyjazny sposób. To właśnie te więzi w dużej mierze odebrała nam pandemia, a brak związanych z nimi rozmów tworzy pustkę, którą Clubhouse pomógł wielu osobom wypełnić, przynajmniej na jakiś czas.
Pokoje pustoszeją
Zainteresowanie Clubhouse osiągnęło szczyt w lutym 2021 r. Jednak w miarę upływu czasu nie wydaje się, aby stał się on wagą ciężką wśród uznanych serwisów społecznościowych, jak początkowo przewidywano. Wynika to częściowo z faktu, że inne sieci zaczęły ścigać się, kto wprowadzi własny klon z tą samą funkcjonalnością. Kopia Clubhouse jest testowana na Reddicie, Facebooku, a Twitter właśnie ogłosił, że jego Spaces - de facto odpowiednik pokojów Clubhouse - może być teraz tworzony przez wszystkich użytkowników z ponad 600 obserwującymi.
Wszystkie wymienione nazwy mają mocne strony, które sprawiają, że ich klony aplikacji audio są skazane na sukces. Wspólnym mianownikiem jest dostępność nie tylko dla osób z urządzeniami z systemem iOS i ogólnie znacznie większa baza użytkowników (spróbuj przebić prawie 3 miliardy Facebooka), a także większe doświadczenie z platformami monetyzacji. Zalety te obiecują między innymi, że aktywni twórcy dyskusji na klonach Clubhouse wspomnianych platform mediów społecznościowych mogą spodziewać się większej szansy na wynagrodzenie finansowe za swoje wysiłki. Nie wspomnieliśmy nawet o tym, że Clubhouse jest dopiero w trakcie opracowywania pierwszego modelu, który mógłby przynieść mu trochę pieniędzy i będzie musiał zainwestować znaczne środki w wysiłki związane z radzeniem sobie z niechcianymi treściami. A to jest o rzędy wielkości trudniejsze do monitorowania w dyskusjach na żywo niż tekst pisany lub zdjęcia, nawet przy pomocy sztucznej inteligencji.
Tymczasem początkowo fenomenalny wzrost bazy użytkowników również spowolnił. Według najnowszych danych App Annie, Clubhouse miał 13,4 miliona użytkowników pod koniec marca tego roku. Poniższa prognoza ruchu w aplikacji od Thinknum pokazuje następnie, że najwyższa liczba odsłon w aplikacji od 7 lutego 2021 r. (26 milionów dziennie) wyraźnie przewyższa kwietniowe dane.
Lepsze to niż nic
Odchodząc od globalnego spojrzenia na liczby i przechodząc do anegdotycznych odczuć z Czech, wiele osób zauważa, jak zmienia się populacja Rooms. Z pewnością nie jest to taki wstyd, że Jan Mühlfeit nie opowiada już 3 razy w tygodniu o tym, jak poznał Billa Gatesa. Zauważalny jest jednak spadek profesjonalnych debat, w których uczestnicy starają się "być z klasą", a zwłaszcza "wyglądać na inteligentnych". Zamiast tego ich miejsce zajmują młodsi użytkownicy, tematy związane ze stylem życia i "zwykła rozmowa". Poczucie elitarnego klubu pełnego dowcipnych rozmów zanika. Użytkownicy są młodsi i prowadzą mniej wyrafinowane debaty. Jednak nie jest całkowitym strzałem z biodra założenie, że tylko "swobodne pogawędki" są czymś, czego ludzie nie będą musieli robić wirtualnie w miarę postępu powrotu do bogatszych kontaktów społecznych. Rzeczywiście, dla wielu osób Clubhouse był "lepszy niż nic", ale nadal zastępował prawdziwą komunikację twarzą w twarz.
Nie oznacza to, że Clubhouse, którego ostatnia wycena wynosiła 4 miliardy dolarów, jest skazany na zagładę. Pamiętacie, jak latem 2016 roku głośno było o mobilnej grze Pokémon GO i o tym, jak rzeczywistość rozszerzona zmieni wszystko i odciągnie dzieci od komputerów? Sądząc po spadku zainteresowania mediów tym tematem, może się wydawać, że nikt już nie poluje na Bulbozaura na ulicach. W rzeczywistości jednak gra kwitnie, a jej przychody rosną i sięgają setek milionów dolarów rocznie.
Lojalne społeczności użytkowników mogą być tym, co utrzymuje Clubhouse przy życiu. Ale nawet biorąc pod uwagę konkurencję, którą dodał w ciągu zaledwie kilku miesięcy, jest mało prawdopodobne, aby stał się globalnym hegemonem typu Facebook. Miejmy nadzieję, że z tego powodu większość światowej i czeskiej populacji będzie miała wiele okazji do słuchania interesujących rozmów również w świecie offline.
Wszystkie artykuły autorki/autora