Nawet małe kroki w kierunku zrównoważonego rozwoju mają znaczenie, uważa Jitka Nováčková

WspółpracaZrównoważony rozwój
Kateřina Jungvirtová
| 16.11.2023
Nawet małe kroki w kierunku zrównoważonego rozwoju mają znaczenie, uważa Jitka Nováčková
Zdroj: Shutterstock

Jitka Nováčková jest modelką, influencerką i youtuberką. Ale nie pasuje do typowego pudełka celebrytów. Zamiast krzykliwych modeli wybiera kurtkę wykonaną z kanapy, a w mediach społecznościowych nie tylko pokazuje blichtr świata modelingu, ale także otwiera ważne tematy, takie jak zrównoważony rozwój.

Zrównoważony rozwój to bardzo szerokie pojęcie. Co przez nie rozumiesz?

Po pierwsze, nie sądzę, by w dzisiejszych czasach można było naprawdę żyć w sposób zrównoważony, chyba że pójdzie się do lasu. Wolałbym użyć słowa bardziej zrównoważony. Dla mnie chodzi o podejmowanie małych kroków każdego dnia. Na przykład, jeśli chcę coś wyrzucić, myślę o tym, gdzie ta rzecz skończy. Staram się dostrzec historię stojącą za produktem. Niewiele osób zdaje sobie sprawę, że zapakowane mięso w supermarkecie było pierwotnie żywym zwierzęciem. Zrównoważony rozwój to małe rzeczy, które każdy może zrobić, na przykład jeść mniej mięsa, nie jeździć tak dużo samochodem i nie wyrzucać niepotrzebnych rzeczy, ale je oddawać.

Jitka Nováčková

Modelka, moderatorka, influencerka iyoutuberka. W 2011 r. została Miss Czech, jesienią 2019 r. zwyciężyła w kategorii Go Global w czeskim konkursie SocialNagrody a na początku 2021 r. zostanie matką córki LeahEllis. Dzieli się z fanami kulisami swojej pracy i życia osobistego. Często porusza również poważne tematy w mediach społecznościowych.

Jesteś znaną modelką, którą śledzą setki tysięcy osób. Czy postrzegasz to jako szansę na wywarcie wpływu?

Oprócz bycia influencerką, staram się otworzyć ten temat poprzez współpracę. Pytam firmy, które zwracają się do mnie z ofertą współpracy, jak podchodzą do zrównoważonego rozwoju. Ponieważ nawet jeśli nie będziemy pracować razem, mogę wpłynąć na firmę z mojej pozycji. Może nie będę w stanie zrobić tego bezpośrednio, ale kiedy dziesięciu z nich napisze do Nováčka, może zaczną się temu bardziej przyglądać. Mam na przykład świetne doświadczenia z McDonaldʼs, gdzie bardzo otwarcie dyskutowaliśmy. Byłem z tego bardzo zadowolony.

Dla McDonaldʼs zaprojektowałeś kubek wielokrotnego użytku. Uzasadniłeś swój wybór ostatecznego projektu, mówiąc: "Ponieważ chcę jeść z Leah jagody latem". Co chciałeś przez to powiedzieć?

To ma być motywacja do zmian, połączenie dziecięcej radości i natury. Chcę, by moja córka żyła na czystej i zdrowej planecie. Dodałam też borówki, żeby było mniej sucho.

McDonald's

Jitka Nováčková: "Ponieważ chcę mieć jagody na sobie i Lei każdego lata"

Kampania na rzecz zrównoważonego picia kawy z udziałem Jitki Nováčkovej ruszyła w Międzynarodowy Dzień Kawy. "Nowy kubek do kawy jest już dostępny do kupienia w kawiarniach McCafé, zaprojektowany przez influencerkę. Nováčková jest znana z promowania zrównoważonego stylu życia i dlatego jest ambasadorką kampanii Our Because, która pyta Czechów i czeskich celebrytów, dlaczego chronią naszą planetę. McDonald's od dawna angażuje się w temat przyjazności dla środowiska, sortując wszystkie odpady w imieniu swoich dostawców i klientów, zastępując opakowania plastikowe opakowaniami papierowymi wykonanymi z makulatury lub certyfikowanego papieru oraz zastępując plastikowe sztućce bardziej przyjazną dla środowiska opcją drewnianą z lasów zarządzanych w sposób zrównoważony. W 2020 r. firma przekazała 86% wszystkich odpadów klientów do recyklingu lub odzysku energii, a cały zużyty olej z frytownic restauracji McDonald's jest wykorzystywany jako surowiec do produkcji biodiesla.

Czy fast food nie jest przeciwieństwem wszystkiego, co zrównoważone?

Zdecydowałem się wspierać kroki w kierunku zrównoważonego rozwoju niezależnie od wielkości firmy. Jeśli duża firma zrobi jeden mały krok, może to mieć większy wpływ niż duże kroki małej firmy. W McDonald's zastąpili plastikowe sztućce drewnianymi, mają pojemniki do sortowania, a teraz mają wegetariańskiego burgera, to krok naprzód. Dla mnie ważne jest również to, że nie jest to jednorazowa akcja, ale obecnie mają plan zrównoważonego rozwoju do 2030 roku i będą kontynuować tę ścieżkę. Co więcej, duże firmy mają moc, aby uczynić zrównoważony rozwój trendem i uczynić trend standardem, i chciałbym to zobaczyć.

Czy kiedykolwiek miałeś wrażenie, że firmy są popychane przez społeczeństwo, zamiast podejmować kroki w kierunku zrównoważonego rozwoju z przekonania?

Tak naprawdę nie obchodzi mnie, dlaczego firmy to robią, obchodzi mnie efekt końcowy. Presja ze strony klientów jest bardzo ważna. Ponieważ tworzy symbiozę, w której klienci zmuszają firmę do bycia zrównoważoną, a firma osiąga większe zyski z ich zakupów. To korzyść dla obu stron.

Czesi i kawa: na czym stoimy?

W ubiegłym roku wypito 100 000 kilogramów kawy. W tym roku 80 000, ale rok jeszcze się nie skończył. Dane dotyczące kawy przedstawione przez McDonald's dowodzą, że Czechy mają coś do powiedzenia w tym temacie. Jaką kawę pijemy najczęściej, co lubimy?

Każdy kraj, każda kawiarnia i wreszcie każdy człowiek lubi inny rodzaj kawy. Gorąca, zimna, mocna, z mlekiem lub bez, mała, duża, z pianką lub o specjalnym smaku - możliwości są niezliczone. Jednak według wyników sprzedaży McDonald's za ubiegły rok, w tym McCafé, zdecydowanymi faworytami są klasyczne cappuccino, które stanowi 27% sprzedaży, oraz caffè latte, które stanowi 26% całkowitej sprzedaży kawy. Kolejne miejsca zajmują klasyczne espresso i espresso grande, a pierwszą piątkę zamyka kawa mrożona.

Jakie inne projekty i inicjatywy związane ze zrównoważonym rozwojem wspierasz?

Marnowanie żywności jest dla mnie bardzo ważną kwestią. Mamy tu bardzo rygorystyczne zasady higieny, które utrudniają i komplikują przekazywanie resztek jedzenia z restauracji osobom znajdującym się w niekorzystnej sytuacji społecznej, osobom starszym, samotnym matkom lub na przykład schroniskom. Dlatego wsparłem projekt Save the Food, który ma na celu zmianę przepisów, które tego zabraniają. Ponadto opublikowali własną książkę kucharską z przepisami przygotowanymi z resztek. Teraz możesz powiedzieć, że to obrzydliwe, ale osobiście gotowałem z nich i były pyszne, na przykład marchewkowe pesto było świetne. Ostatnio zaangażowałem się również w projekty ochrony zwierząt, w szczególności wspierając inicjatywę I Vote for Animals i Run for the Shelters.

Twoim partnerem życiowym jest Fin. Czy podejście do zrównoważonego rozwoju i ochrony środowiska w Finlandii jest inne niż tutaj? Czy Finowie wyprzedzają nas w czymkolwiek?

Może teraz zabrzmi to pompatycznie, ale tak jest. Na przykład, gdy mówimy o zmianach klimatycznych, wciąż wiele osób wątpi, że w ogóle mają one miejsce. W Finlandii jest to oczywiste i od razu się tym zajmują. Spożywają znacznie mniej mięsa, a większość restauracji oferuje wegańskie opcje posiłków, co nie jest powszechne w Czechach.

Nie ukrywasz, że nie masz nic przeciwko kupowaniu ubrań w sklepach z używaną odzieżą. Jak duża część Twojej garderoby pochodzi z drugiej ręki?

Przyznaję, że kiedy byłam w liceum, często kupowałam nowe rzeczy. Nawet teraz nie przeszkadza mi to, jeśli wiem, że będę ich naprawdę używać, że nie są tylko na jeden sezon, ale na wiele lat. I mogę na nie sporo wydać. Ubrania ze sklepu z rzeczami używanymi stanowią połowę mojej garderoby. Mam też sporo rzeczy po mamie, ostatnio nawet wyciągnęłam starą koszulkę mojego dziadka. Teraz jest noszony, a dodatkowo ma swoją historię.

Miliony kubków na lepszy dzień!

O tym, że kawa jest niezbędna dla naszego narodu świadczą liczby. W zeszłym roku McDonald's sprzedał 7,5 miliona filiżanek kawy w Czechach, a ten rok prawdopodobnie nie będzie inny. Do tej pory w tym roku sprzedał 4 miliony filiżanek, średnio 500 000 kaw miesięcznie. Niezła liczba! Kiedy Czesi najczęściej piją kawę? Zgadłeś, to śniadanie. Rozpoczęcie dnia od porządnego śniadania i delektowanie się ulubioną filiżanką kawy w spokoju - to rzeczywistość nawet jednej czwartej klientów, którzy rano wolą kawę od innych napojów.

Mówiąc o modzie, zauważyłem post na Twoim Instagramie od FashionWeekw którym masz na sobie strój wykonany z materiałów wielokrotnego użytku. To była ta dziwna torba, która wyglądała trochę jak pokrowiec na kanapę...

W rzeczywistości była zrobiona ze starej kanapy. Pierwotnie miałam iść na Fashion Week w innym stroju zrobionym ze starych zasłon, ale ostatecznie wybrałam tę kurtkę.

Czy macierzyństwo zmieniło Twoje podejście do zrównoważonego rozwoju? W jaki sposób mamy mogą się do tego przyczynić?

Poprosiliśmy członków rodziny, aby nie kupowali nowych zabawek i ubrań dla naszej córki. Oczywiście babcie nie zawsze mnie słuchają. Ona i tak najlepiej radzi sobie z rzeczami, które zwykle mamy w domu. Wtedy zdecydowanie polecam wypożyczanie ubranek dla niemowląt, bo nie walają się niepotrzebnie po domu, gdy dziecko z nich wyrośnie. Takie wypożyczalnie istnieją również w Pradze. Osobiście używam pieluch z materiału, w ten sposób można również przyczynić się do zrównoważonego rozwoju.

Czasami wypowiadasz się także na tematy kobiece, takie jak karmienie piersią...

Szczególnie karmienie piersią jest dla mnie bardzo ważnym tematem. Musiałam przestać karmić piersią i była to dla mnie emocjonalna i trudna sytuacja. Chciałabym, aby ludzie zrozumieli, że matki nie chcą pokazywać swoich piersi publicznie, że po prostu muszą nakarmić dziecko. W przyszłości chciałabym bardziej dbać o równość kobiet i mężczyzn. Jest to również jedna z aktualnych kwestii, które mnie niepokoją.

Ten artykuł został napisany we współpracy z McDoland's.

Dyskusja dot. artykułu

Nikt nie dodał jeszcze komentarza do dyskusji

Zostaw komentarz