Teatralna wiosna. Na scenie prosto z powieści

Premiéry
Lenka Dombrovská
| 28.8.2023
Teatralna wiosna. Na scenie prosto z powieści
Zdroj: Shutterstock

Tegoroczna wiosna teatralna zapowiada się bardzo obiecująco. Wskazówki od krytyka Lenki Dombrovskiej poprowadzą Cię przez pięć niezwykłych produkcji.

Cztery wyróżnione tu produkcje łączy jedno - nie są oparte na sztukach teatralnych, ale na tekstach prozatorskich i poetyckich. Zapraszamy zatem do teatru na to, co w literaturze najlepsze. Nawet jeśli w ponurym lutym o wiośnie można mówić tylko w hiperboli, w przypadku twórczości reżyserów - Jana Mikuláška, Jana Klaty, Jana Antonína Pitínský'ego, Martina Kukučki i Lukáša Trpišovský'ego - nie trzeba obawiać się surowości i szarości. Bonusowe piąte zaproszenie dotyczy spektaklu o teatralnie znajomo brzmiącym tytule Heda Gablerová, ale uwaga - nie jest to tytuł kompletny...

Lutowych premier w Teatrze Narodowym naprawdę nie można przegapić. Jeden z najbardziej utalentowanych reżyserów tego teatru, Jan Mikulášek, reżyseruje trzecią powieść wielokrotnie nagradzanego pisarza Jáchyma Topola, Nocną pracę. Reżyser wraz z Martą Ljubkovą udramatyzują historię dwóch braci, którzy pod koniec lat 60. ubiegłego wieku przymusowo zatrzymują się na kilka sierpniowych dni na czeskiej - i bardzo okrutnej - wsi.

Kreatywny scenograf Marek Cpin gwarantuje bardzo estetyczny i wyestetyzowany spektakl, choć nie ulega wątpliwości, że twórcy nie zamierzają głaskać widzów po futrze. Premiera spektaklu, który nosi tytuł Magiczna kraina, odbyła się 14 lutego w Teatrze Estates.

Czternaście dni później w Złotej Kaplicy zabrzmi nasze narodowe srebro - Bukiet Karela Jaromíra Erbena. Twórczy duet SKUTR - Martin Kukučka i Lukáš Trpišovský - znany jest ze swojej skłonności do motywów miłosnych i przyrodniczych. Ballady Erbena wydają się zatem najlepszym materiałem do stworzenia dużej, pomysłowej produkcji.

W teatralnym Bukiecie wystąpią Anna Fialová, Iva Janžurová, Tatjana Medvecká, František Němec, Igor Orozovič i Jana Preissová. Premiera odbędzie się ostatniego dnia lutego w historycznym budynku Teatru Narodowego.

Kolejną poezją na scenie będzie Faust Goethego w adaptacji i reżyserii Jana Klaty. Polski, prowokacyjny reżyser z powodzeniem wystawił sztukę Szekspira Coś za coś w zeszłym roku w Teatrze Palmovka (na przykład Jan Vlasák był nominowany do kilku nagród teatralnych za rolę Księcia).

Teraz Klata wyreżyseruje jedno z największych dzieł kultury europejskiej w teatrze w Libeň. "Na wieczną kobiecość wznosimy się wyżej..." to werset wprowadzający do spektaklu i chyba można już zdradzić, że jedną z wielkich ról męskich zagra znakomita aktorka Tereza Dočkalová. Premiera zaplanowana jest na 2 marca.

Choć raz spójrzmy na trzecie co do wielkości i teatralnie całkiem atrakcyjne miasto. W Teatrze Petra Bezruča dramatopisarka Anna Saavedra i reżyserka Janka Ryšánek Schmiedtová przygotowują oryginalną parafrazę słynnego dramatu Henrika Ibsena. Bezruč wystawi ją pod tytułem Heda Gablerová: Teoria dorosłości.

Twórcy powinni "skupić się na tym, co w sztuce Ibsena jest wciąż aktualne - miłości, nudzie w małżeństwie, niewierności - w telenoweli okraszonej absurdalnym humorem". W rolę małżeństwa Tesmenów wcielą się Magdaléna Tkačíková i Lukáš Melník. Premiera odbędzie się 15 marca.

I najwspanialszy ostatni raz. Jan Antonín Pitínský przygotowuje Poszukiwanie straconego czasu dla brneńskiego Teatru Mahen. Ta niedokończona powieść, pisana przez Marcela Prousta przez czternaście lat, przedstawia francuskie społeczeństwo na przełomie XIX i XX wieku na podstawie wielu codziennych historii.

Mogłoby się wydawać, że jest to dzieło, którego nie da się przełożyć na scenę, ale Pitínský to reżyser-dramaturg-poeta, który nie stroni od takiego zadania. Oprócz siedmiotomowego dzieła wykorzysta on także teatralną adaptację autorstwa dramaturga Harolda Pintera i reżysera Di Trevisa, która powstała w 2000 roku dla londyńskiego Royal National Theatre. W poszukiwaniu straconego czasu zostanie zatem wystawione po raz pierwszy w czeskim teatrze 12 kwietnia 2019 roku.

Dyskusja dot. artykułu

Nikt nie dodał jeszcze komentarza do dyskusji

Zostaw komentarz